Updates, Live

Saturday, June 24, 2006

Dan Romascanu - Film - 'Munich' - shushaneaua lui Spielberg

Munich, 2005
Dan Romascanu
Acum, ca s-au stins toate ecourile discutiilor de pe diverse liste prilejuite de filmul lui Spielberg, am ajuns sa-l vad si eu pe varianta DVD. Un film pe care cred ca Spielberg ar trebui sa-l vrea uitat. Sincer, nu ma asteptam sa fie atat de prost.
Televiziunea israeliana a difuzat in ultimii ani doua seriale inspirate de Mossad si viata agentilor care au in responsabilitate securitatea tarii - 'Mossad' si 'Heder Matzav' (camera operativa?).
Serialele prezinta dilemele moraleale agentilor care isi risca viata dar si integritatea morala cateodata in misiunile lor, o fac cu uneltele tele-novelei si dintr-un punct de vedere desigur pro-israelian.
Ei bine, aceste seriale sunt superioare ca intelegere a problemelor si ca adancime psihologica lucraturii lui Spieleberg numita 'Munich'.
S-a scris mult despre 'autenticitate', despre faptul ca eroii lui'Munich' nu actioneaza ca israelieni, s-au numarat greselile din filmarile on si off-location. Pe mine ma intereseaza asta mai putin, ceea ce m-a deranjat este ca filmul este lipsit si de adevar artistic. Din interviuri si discutii reiese ca Spielberg crede ca a reprezentat dilema morala, a individului care treptat realizeaza futilitatea formelor violente ale conflictului si incepe sa se opuna raului implicit nu pentru ca ar avea probleme cu justetea cauzei, ci mai degraba cu puritatea metodelor.
Ei bine, logica filmului nu se leaga deloc cu aceasta concluzie morala - desteptarea lui Avner pare a se produce dintr-o coincidenta cand se hotaraste sa lichideze intr-o razbunare personala pe cea care omorase pe unul din membrii echipei. Ocazia triggerului, care ar fi trebuit sa fie intalnirea ocazionala a agentilor Mossadului cu o echipa PLO in Atena este pierduta intr-un dialog propagandistic demn de o dezbatere la televiziunea franceza.
Spielberg reprezinta elementele conflictului prin aspectele sale senzationale, si lipsa de intelegere fata de psihologia israelienilor si a palestinienilor duce in cel mai bun caz la o tratare plata de thriller international, si in cazurile rele la scene grotesti si fara priza psihologica reala cum ar fi cosmarurile eroului care retraieste tragedia atentatului pe celuloid pseudo-documentar alb-negru, sau scenele de sex care se vor un fel de descarcare emotionala, dar reusesc doar sa oscileze intre scabros si penibil. Il iubesc pe Spielberg, cel care a inceput simplu dar complet artistic in 'Duel', a inventat un gen in 'Jaws' si a adus emotia copilariei combinata cu fiorul contactului inter-planetar la nivel de arta in 'Encounters' si 'E.T'. Cand a incercat sa largeasca orizontul tematic in 'Schindler's List' si 'Ryan' s-a izbit de limitele uneltelor artistice hollywoodice si ale propriei sale formatii de evreu american binecuvantat de soarta, dar totusi au rezultat filme bune. In 'Munich' insa Spielberg ajunge la un abis al carierei sale, pe care daca nu il va depasi risca sa-si bage cariera intr-un impas care sa-i umbreasca succesele tineretii.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home