Updates, Live

Sunday, August 06, 2006

Dan Romascanu - Film: Elling - Norvegia, 2001

EllingCred ca trebuia sa astept o noapte de incetare a focului in Orientul Apropiat pentru a vedea pentru prima data in viata un film norvegian, si inca intr-un gen care este departe de 'terenurile' mele preferate. Am mers pe mana canalului de cultura european Arte si nu am gresit. Filmul regizorului norvegian Petter Næss mi-a prilejuit o experienta cinematografica placuta, o amintire dintr-o alta lume mai tandra si mai inocenta, vezi anul productiei. Elling si Sven sunt doi tipi la mijlocul vietii, usor inapoiati mintal, eliberati dintr-o institutie si relocati de statul social-democrat norvegian intr-un apartament in centrul Oslo-ului. In paranteza fie spus, cine urmareste comentariile spectatorilor de pe IMDB se poate distra cu comentariile incredule ale unor spectatori americani care nu pot intelege conceptul scandinav de asistenta sociala pentru paturile subprivilegiate si suspecteaza filmul a fi ... propaganda guvernamentala. Dar nu aceasta este povestea. Eroii nostri sunt lasati sa se descurce singuri, sa se adapteze la lumea reala, sa devina piese in puzzle-ul societatii. Unghiul regizorului este tandru, iar efectele comice amintesc in mod ciudat de mari comici ca Chaplin sau Louis de Funes care ce erau altceva decat niste inadaptati sau isterici confruntandu-se cu lumea normala din jur. Lumea normala am zis? Ce inseamna normalitatea, cine dicteaza ce si cine este normal, si de ce sa nu judecam oamenii asa cum sunt, capabili de teama si dragoste, cautand aproprierea si exprimand-o fiecare pe limba lui. Ceea ce tine in permanenta treaz interesul in acest film nu prea lung este jocul excelent al actorilor principali. I-am putea acuza de putina lipsa de originalitate, parca am mai vazut personaje ca Elling jucat de Per Christian Ellefsen interpretate de Tom Hanks si Kjell jucat de Sven Nordin in pielea lui Gerard Depardieu, dar stiti ce, cred ca Hanks si Depardieu nu le-ar fi putut juca mai bine intr-o productie hollywoodiana. Restul distributiei este si ea in ton, si in general aceasta comedie duioasa dar optimista, realizata in gama minora merita candidatura la Oscarul pentru cel mai bun film strain pe care a primit-o cu cativa ani in urma.
Dan Romascanu

0 Comments:

Post a Comment

<< Home