Updates, Live

Sunday, August 06, 2006

Dan Romascanu - Film: Matana MiShamayim (Cadou din cer) - Israel, 2003

Matana MiShamayimMatana MiShamayim (Cadou din cer) este un film care nu numai ca este greu de categorisit, dar nici nu seamana cu nimic din ceea ce am vazut in cinematografia israeliana. Aparent, filmul poate fi incadrat in genul de comedii etnice burekas foarte populare in cinematografia israeliana a anilor 60-80.

Capodorele genului sunt Salah Shabati a lui Ephraim Kishon (1964) si Kazablan a lui Menahem Golan (1974), care abordau realitatea israeliana intr-un fel de oglinda intoarsa, idealizand modelul familiei sefarde, atasamentul fata de traditie, valorile de familie toate opuse birocratiei Israelului ashkenaz descris cu un comic etnic plin de stereotipuri, dar totusi duios si intelegator in fond.

Daca decorul pare acelasi - orasul in dezvoltare, sau periferia metropolei locuite de populatie slaba economic, nimic nu este mai diferit in abordare fata de genul burekas decat modul in care regizorul si scenaristul Dover Koshashvili, gruzin la origine, abordeaza familia gruzina a Israelului anului 2000. Rolul tatalui de familie de impecabila morala si umor izvorat din traditie este luat de capul de familie mafiot in stil aproape sicilian, care-si manevreaza clanul in invarteli mai mici sau mai mari, domina brutal viata tuturor si reprima cu violenta orice aspiratie la schimbare sau incercare de razvratire. Daca la suprafata pot fi descoperite elemente comune in umorul personajelor, Giorgi, personajul jucat de Moni Moshonov pare posedat de cruzime, in special in ceea ce priveste atitudinea fata de femeile din jur. In general partea feminina a filmului este in mod total prezentata ca partea controlata si oprimata, moral si sexual. In jurul lui Giorgi orbiteaza fiii sai,
angrenati cu totii in afaceri dubioase ce urmeaza sa culmineze cu o lovitura - cheie a intregii actiuni, care se petrece insa ... dupa sfarsitul filmului.

Diferit de modul de abordare al filmelor israeliene este refuzul de a face orice fel de judecata sociala si morala. Din acest punct de vedere si nu numai Matana MiShamayim seamana cu filmele despre tigani ale lui Kusturica - personajele sunt violente pentru ca s-au nascut si au crescut intr-o lume violenta, regizorul refuza orice fel de judecata morala sau comentariu social pe marginea cauzelor violentei sau a crimei si prefera sa dedice eforturile crearii unei lumi cat mai veridice si mai apropriata de lumea care este sursa de inspiratie a filmului. In mare parte incercarea este reusita, desi tocmai folosirea catorva actori cunoscuti ai scenei si ecranului
israelian este cea mai problematica, acestia abtinandu-se cu greu sa nu arunce cite o ocheada publicului din cand in cand. In general insa fiecare actor reuseste sa creeze o tipologie distincta si pana spre sfarsitul filmului spectatorul este familiar cu personajele acestui cartier in care nu va locui niciodata, si pana si sunetele limbii gruzine vorbite cam in jumatate din timp nu mai par atit de ciudate.

Matana MiShamayim nu este filmul israelian tipic, si daca violenta si explicitatea va intimideaza, evitati-l. Altfel, prin cursivitatea povestirii si veridicitatea realismului sau crud, este un film pe care nu vreti sa-l pierdeti.

Dan Romascanu

0 Comments:

Post a Comment

<< Home