Updates, Live

Wednesday, September 27, 2006

Dan Romascanu - Film: Filantropica - Romania, 2002

Filantropica
Nu este usor de urmarit la modul detasat Filantropica lui Nae Caranfil. Pentru un moment mi-as fi dorit sa fiu de alta sorginte culturala, pentru a fi mai putin sensibil la pesimismul cinic al comentariului social al acestui film despre tranzitie.
Prietenii mei din Romania mi-au vorbit mult despre acest film ca despre un cometariu social al fenomenului cersetoriei organizate in Bucurestiul post-89. Desigur, filmul poate fi privit asa, si
personajul jucat de Dinica, mare maestru combinator si organizator de bande de cersetori si sarlatanii de tot felul este un descendent direct nu numai al lichelelor lui Caragiale, ci si al eroilor celeilalte tranzitii, descrise de Ilf si Petrov.
Dar celelalt personaj principal al filmului, profesorul de romana jucat de Mircea Diaconu, are o dimensiune umana mult mai tragica, un aer de victima universala pe care l-ar fi putut schita si un Woody Allen si un Benigni, dezorientat de violenta si goliciunea universului din jur, chinuit de propriile vise erotice si aspiratii scriitoricesti. Dar suntem in Romania inceputului de mileniu ne spune Nae Caranfil, si in acest timp si in acest loc singura modalitate de a-ti realiza visele este smecheria, escrocheria, furtul.
Filmul mai spune multe si despre rolul mediei in viata Romaniei de astazi si cred ca trebuie apreciat curajul unui ziarist TV ca Florin Calinescu de a se fi jucat pe el insusi in acest film, dat fiind cometariul incomod facut despre aceasta medie. Pe ecranele televizoarelor romanesti vidul ideatic al propagandei din anii dictaturii a fost inclocuit de vidul ideatic al televiziunii comerciale. Numai ca este vorba despre un vid care nu este pastrat inchis in cutia stralucitoare, ci patrunde in casele oamenilor si are si puterea de a le schimba destimul. Precum intr-un Truman Show invers personajele filmului lui Caramfil se tranforma din realitate in fictiune, devin in viata personajele escrocheriei create de schema sarlatanilor si de producatorii programelor de televiziune. Pana si adevarul scrisului la masina se tranforma in scena finala in vorbe
goale dintr-un scenariu fara suflet. Idee geniala.
Filmul nu este perfect. Am citit critici care il caracterizeaza drept cel mai bun film romanesc al tuturor timpurilor, cred ca este exagerat. Moartea Domunului Lazarescu realizat doi sau trei ani mai tarziu este un film mai bun dupa parerea mea, abordand aceasi perioada cu o privire la fel de lucida, dar dintr-o perspectiva usor mai optimista, cel putin din punctul de vedere al relatiilor umane. Mai deranjeaza in Filantropica folosirea nenecesara a comentariului off-screen, mai ales in prima parte a filmului. Si totusi este un film important, cert unul dintre filmele memorabile depre aceasta perioada agitata a istoriei romanesti.

Dan Romascanu

0 Comments:

Post a Comment

<< Home