Updates, Live

Saturday, December 16, 2006

Dan Romascanu - film - The Believer (SUA, 2001)

Afisul filmului
Este greu de explicat pentru mine de ce The Believer pe care am ajuns sa-l vad doar astazi a avut atat de putin rasunet. E drept, filmul nu a fost foarte norocos cu distribuirea, a iesit in jur de 9/11, a fost intampinat cu critici din partea unor intelepti din comunitattile evreiesti nord-americane, inclusiv de la Centrul Wiesenthal, care s-au temut ca acest film profund evreiesc si profund omenesc poate fi interpretat gresit. Drept urmare distributia a fost limitata in ciuda marelui premiu al juriului la Sundance in 2002 si a altor premii in circuitul international.
Filmul are oarecare linii comune cu American History X realizat cu cativa ani inainte, dar as caracteriza filmul in primul rand ca un studiu in ura de sine evreiasca. Personajul principal este probabil exemplarul cel mai reprezentativ a ceea ce prietenul meu Vlad numeste evreu antisemit. Danny Balint este un tanar american cu inteligenta si curiozitatea peste medie, care se confrunta cu intrebari dintre acelea care ii bantuie pe multi evrei din generatiile de dupa Holocaust. Unde era Dumnezeu cand s-au petrecut grozaviile Holocaustului? De ce nu au rezistat evreii cu forta si mai multa demnitate si s-au lasat macelariti fara sa se revolte impotriva calailor?. Raspunsul personal pe care il gaseste este profund gresit, si tanarul devine un antisemit, se alatura unui grup neonazist si incepe sa-si urasca propriul popor. Adica sa se urasca pe sine insusi.
Regizorul Henry Bean si actorul principal Ryan Gosling folosesc un stil semidocumentar combinat cu flash-back-uri pentru a prezenta framantarile acestui personaj controversat.
Devenit neonazist, angrenat in actiuni violente impotriva evreilor pe de o parte, vazand in evrei eterna victima, care daca nu este in stare sa se apere cud emnitate, isi merita soarta de eterna persecutie si peregrinare, Danny Balint nu isi pierde complet dimensiunea evreiasca, ramasitele educatiei si atmosfera in care a fost crescut continua permanent sa-l traga inapoi catre credinta sau cel putin respect fata de traditie, si in final catre recuperarea cel putin partiala a omeniei. Elementele evreiesti ale actiunii sunt prezentate (excelent de altfel) ca o contrapondere a manifestarilor de huliganism primitiv ale mediului in care traieste acum personajul.
Putine aspecte ale scenariului sunt nesemnificative sau au mai putina verosimilitate. Unul dintre personajele mai putin convingatoare este prietena lui Danny, fiica unor intelectuali neofascisti, care dezvolta o atractie fata de iudaism inexplicata si neexplicabila fata de logica filmului. Finalul este si el putin prea deschis - didactic,dar nu reuseste sa anihileze puterea spunerii cinematografice si indemnul la reflexie pe care il cauzeaza acest film. Nici nu este nevoie sa stii ca actiunea este inspirata de o poveste adevarata, caci personajul are autenticitate omeneasca si artistica, iar dezbaterea pe care o deschide sau redeschide acest film sensibil si inteligent continua mult dupa terminarea timpului de proiectie.

Dan Romascanu

0 Comments:

Post a Comment

<< Home