Updates, Live

Sunday, March 23, 2008

Dan Romascanu - Film: Barry Lyndon (Stanley Kubrick, 1975)


Am vazut doar acum pentru prima data acest film, la peste trei decenii dupa realizare, in versiunea dublata in franceza in cadrul retrospectivei Kubrick de la canalul ARTE. Este dupa parerea mea unul dintre varfurile creatiei lui Kubrick desi nu s-a bucurat de mare succes in epoca si este rareori pomenit in aceeasi rasuflare cu Portocala Mecanica sau 2001 - Odiseea spatiala, filmele care l-au precedat.

Isi merita Barry Lyndon relativa uitare? Iata cum arata lista ultimelor noua filme ale lui Kubrick (am elimiat primele sapte filme realizate in anii 50):

# Eyes Wide Shut (1999) ... aka EWS (USA: promotional abbreviation)
# Full Metal Jacket (1987) ... aka Stanley Kubrick's Full Metal Jacket (USA: poster title)
# The Shining (1980) ... aka Stanley Kubrick's The Shining
# Barry Lyndon (1975)
# A Clockwork Orange (1971) ... aka Stanley Kubrick's A Clockwork Orange (USA: poster title)
# 2001: A Space Odyssey (1968)
# Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) ... aka Dr. Strangelove
# Lolita (1962)
# Spartacus (1960) ... aka Spartacus: Rebel Against Rome (USA: poster title)

Deodata realiza, ca Barry Lyndon se afla intr-un triumvirat central, cu cele mai polisate si celebre filme ale lui Kubrick, ca in cele trei filme in regizorul pleaca de la teme aparent clasice (violenta, science-fiction, filmul de epoca) si creaza lumi alternative in perspectiva inversa. Totul pare sa fie desenat in detaliu si manipulat de mana maestrului, dar sensul general nu este explict si pune la incercare imaginatia si puterea de analiza a spectatorului.

Filmul este inspirat de un roman al clasicului englez din secolul al 19-lea Thackeray si ar putea fi o poveste moralizatoare a ascensiunii sociale a unui aventurie (naiv la inceput, escroc in cele ce urmeaza) dintr-un sat irlandez pana in saloanele, castelele si paturile nuptiale ale nobilitatii engleze si europeene a secoului al 18-lea, si apoi a decaderii in saracie si mizerie morala din cauza imposibilitatii de a-si adapta comportamentul si temperamentul paturii sociale pe care o atinsese. Dar nimic nu este moralizator in modul in care povestea este redata, elementele cheie si care ar putea crea suspense in actiune sunt citite din textul lui Thackeray intr-o engleza britanica perfecta, iar ceea ce vedem pe ecran pare a fi mai mult rezultatul unei loterii ciudate - nici destinul si nici morala nu par sa-l preocupe pe regizor. Sau mai bine zis morala nu este cea a secolului al 18-lea in care se plaseaza actiunea sau al secolului al 19-lea in care a fost scrisa cartea, ci a cinicului regizor din secolul 20 care incheie filmul cu un prolog scris de genul - acesti oameni buni si rai, frumosi si urati, bogati si saraci au trait acum doua sute de ani. Astazi sunt cu totii egali.

Cinematografia (imaginea) lui Barry Lyndon este una dintre cele mai superbe care mi-a fost dat sa vad vreodata pe ecran. Kubrick a petrecut cred mult timp privind si asimiland picturile maestrilor majori si minori ai secolului al 18-lea. Aproape fiecare cadru nu numai ca pare inspirat din aceste picturi, dar sunt creatii in sine care vor sa se aduge picturilor maestrilor intr-o expozitie virtuala. Culorile, incadrarea, atitudinele personajelor, totul rezoneaza.



Daca vedeti filmul urmariti si banda sonora. De fapt, nu aveti cum sa nu o urmariti, caci la fel ca in prima parte din Full Metal Jacket si in scenele complexe din Eyes Wide Shut muzica joaca acelasi rol cu imaginea si cu actorii, dictand ritmul asimilarii imaginilor. Elementele lucrarii cinematografice se intretes intr-o creatie complexa care nu mai este doar cinema, sau joc actoricesc, sau imagine, sau muzica ci o orchestratie complexa interdisciplinara care le combina pe toate acestea.

Singura veriga mai slaba in acest film pare a fi interpretarea pe care Ryan O'Neal o da in rolul principal. Vi-l amintiti pe O'Neal, actor extrem de popular in anii 70, eroul lacrimand din Love Story? In acest film in care ocupa o mare parte din timpul de ecran actorul pare a avea cam tot timpul varsta nepotrivita (cand prea batran, cand prea tanar pentru situatia personajului) si modul in care se comporta nu da nici un fel de indicatie asupra motivatiei psihologice sau adevaratului caracter al lui Barry Lyndon. Cunoscand insa perfectionismul lui Kubrick am vaga banuiala ca si acesta este un tric al regizorului in jocul sau infinit cu privitorii filmelor sale. Din partea cealalta a posteritatii Kubrick pare sa ne spuna ca nu a intentionat sa stim cine este adevaratul Barry Lyndon sau poate ca nu asta este important in acest film.

Dan Romascanu


(Cronici semnate Dan)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home