Updates, Live

Friday, March 28, 2008

Dan Romascanu - Film: The Belly of an Architect - Peter Greenaway, 1987

Peter Greenaway este un artist complex, care pare sa-si dedice cam un deceniu din viata si activitatea sa artistica cate unui gen - pictura, cinematografie de fictiune, documentar, multimedia. Anii 80 au fost cei in care a realizat majoritatea filmelor sale de fictiune, o perioada scurta dar intensa din care The Belly of an Architect este una dintre reusite si dintre filmele cele mai cunoscute.

Este povestea unui arhitect american care vine la Roma pentru a pregati o expozitie dedicata vizionarului arhitect francez din secolul al 18lea Etienne Louis Boulee. (Prietenii arhitecti imi vor ierta sper incultura, dar doar cu ocazia acestui film l-am descoperit, este o personalitate fascinanta). Pe fundalul unei Rome filmata cu un gust si o viziune amintindu-i pe Felini si alti regizori italieni viata pare sa intre intr-o spirala descendenta - sufera dureri de burta semne ale unei boli fatale, sotia incepe sa il insele cu asistentul sau italian, iar dialogul sau spiritual cu Boulee se transforma intr-o relatie obsesiva care pare sa se substituie realitatii.

In rolul principal apare Brian Dennehy, unul dintre acei actori pe care ii veti recunoaste probabil imediat, dar al carui nume nu l-ati stiut niciodata, caci este distribuit in mod stereotip in filme de actiune si in cea mai mare parte a cazurilor in roluri de detectiv de origine irlandeza. Aici, departe de stereotip Dennehy face probabil rolul vietii sale, evoluand incet de la siguranta de sine a arhitectului faimos, casatorit cu o femeie tanara si atragatoare, adulat, simtind ca stapaneste lumea spre nesiguranta, durere fizica, obsesie, moarte.

Filmul aminteste ca abordare Barry Lyndon a lui Kubrick pe care l-am vazut recent. Chiar daca nu ajunge la culmile indiferentei glaciale a lui Kubrick, interesul lui Greenaway nu pare sa fie centrat pe suferinta eroului pe care o descrie in termeni aproape medicali, decaderea fizica fiind una dintre obsesiile filmelor sale din acea perioada. Ceea ce il intereseaza in mod special pare sa fie cadrul, si multe scene par o dovada a formatiei de artist plastic a lui Grenaway, cu o incadrare si gama de culori care aminteste de maestrii renasterii tarzii, care au incercat sa prinda temporalitatea istoriei in descrierea ruinelor antichitatii. Decaderii pietrelor Greenaway ii adauga povestea unei accelerate decaderi umane, intr-un film a carui frumusete uneori macabra se cere descoperita cu rabdare. Efortul este insa in mare masura justificat.


Dan Romascanu

(Cronici semnate Dan)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home