Updates, Live

Friday, October 31, 2008

Dan Romascanu - Film (Shi gan - Ki-duk Kim, 2006)



Titlul acestui film al lui Ki-duk Kim care in traducere inseamna Timp este o indicatie directa a faptului ca la fel cu alte filme ale regizorului corean si aici povestea pare a se supune unui ciclu temporal, unei bucle si unei renasteri permanente ca si in splendidul Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring. Ciclul aici este de sase luni, cele sase luni care sunt necesare pentru ca o operatie plastica sa fie desavarsita intru schimbarea completa pana la nerecunoastere a fizicului unei persoane. Fizicul se schimba, dar se schimba si personalitatea? Si poate o astfel de schimbare a aparentelor exterioare altera un sentiment primordial ca dragostea? Sau poate o asemenea schimbare sa modifice si destinele? In ce masura ceea ce suntem este determinat de cum aratam?

Spre deosebire de alte filme ale lui Ki-duk Kim, Shi gan este filmat in cea mai mare parte in mediul urban, sanitizat si computerizat al unei Corei care seamana in asa masura cu o lume a viitorului incat unii comentatori au incadrat filmul in genul ... science-fiction. Putin din rafinamentul estetic si cinematografia elaborata a altor filme ale sale isi gaseste loc aici, cu exceptia unui parc cu statui, aflat undeva la malul marii, unde personajele se regasesc in mod repetat, pentru a se fotografia si a imortaliza in timp secvente ale ciclului temporal, inclusiv metamorfozele fizice pe care le traiesc de-a lungul povestii. Spre final peisajul devine din ce in ce mai mult acoperit de ape, precum fantasticul si simbolicul inghitind realitatea aparenta intr-un univers invizibil perceptiei directe. O invitatie poate de a nu cauta explicatii si sensuri povestii prin metodele directe si limitate ale intelegerii noastre comune.

Este o poveste de dragoste, dar o poveste diferita de orice altceva am vazut si citit. Incepe ca o melodrama cu personaje usor vulgare, povestea unui cuplu de tineri in care ea isi paraseste iubitul intr-un acces de gelozie si planifica supremul test al adevaratei iubiri. Printr-o operatie plastica isi va schimba aparenta fizica pentru a reapare dupa un timp sub o infatisare imposibil de recunoscut. Si atunci se intampla cel mai extraordinar lucru pe care l-am vazut in vreo poveste de dragoste de la Romeo si Julieta incoace. Barbatul este sfasiat in dilema dragostei intre amintirea celei dinainte si aparent noua relatie cu o alta femeie, de fapt aceiasi intr-un transplant in timp si in aparenta fizica. Geniala este aici jocul conflictual intre dragostea din memorie si cea din realitate, intre trecut si prezent, intre real si transcedent. Cand el intelege subtilitatea si cruzimea testului la care a fost supus raspunde printr-o actiune similara - isi va schimba si el aparenta folosind serviciile aceluiasi chirurg plastic care joaca aici rol de Mephisto jucandu-se cu destinele si a Margaretei si al lui Faust in mod succesiv si o va supune pe iubita tradatoare unui crud joc de masti si aparente. Doar ca un asemenea raspuns intr-o relatie dintre un barbat si o femeie nu poate fi simetric, si filmul se termina in tragedie violenta, cu o moarte care este insa si un reinceput, ultima scena a filmului fiind identica cu prima. Ciclul s-a incheiat.

Criticii considera Shi gan unul dintre filmele mai putin reusite ale lui Kim. Aprecierea este datorata cred in mare parte abandonarii aproape totale a esteticii cinematografice asiatice, desi ideatic filmul este cred profund in traditia filmelor precedente si universul opriental. Mie filmul mi s-a parut complex, subtil, cu multiple straturi si semnificatii care se cer explorate. Daca acest film este un esec relativ al autorului, vreau sa vad mai multe asemenea esecuri.

Dan Romascanu

(Cronici semnate Dan)

(Kim Ki-Duk)

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home