Updates, Live

Saturday, May 02, 2009

Dan Romascanu - Pictura maghiara de avangarda la Galeria Le Minotaure din Tel Aviv

Situata pe strada Ben Yehuda la numarul 100 in centrul Tel Avivului intr-o zona care pune mari probleme de parcare celui care vine din afara orasului galeria Le Minotaure deschisa acum un an in parteneriat cu celebra galerie pariziana isi propune sa aduca artistilor si amatorilor de arta israelieni expozitii prezentand arta creata in secolul 20 in estul si centrul Europei. Expozitia actuala se concentreaza asupra picturii si sculpturii maghiare, create in special la Paris intre anii 1920 si 1940.

Pentru cei care calca pe un taram artistic mai putin cunoscut ceea ce izbeste este maturitatea si implinirea creatiilor unui numar de artisti din care o parte s-au exilat din Ungaria inceputului de secol datorita vicisitudinilor istorice sau au trait si studiat o vreme in vestul Europei in special la Paris. Pregnanta este similitudinea si a operei si a destinelor acestor artisti cu a celor a unora dintre avagardistii romani, ca si asimilarea creatoare a curentelor artei moderne a timpului de la fovism si cubism trecand prin art deco si ajungand la futurism si abstractionism. Senzatia este ca in perioada interbelica am asistat in artele plastice la prima mare globalizare, inlesnita nu de mijloacele de comunicatie cat de atmosfera de efervescenta artistica si de libertate creatoare a Parisului.

Iata cativa dintre artistii pe care i-am cunoscut cu aceasta ocazie:

Hugo Scheiber
(1873-1950) se situeaza intre cubism si art deco. Printre lucrarile din expozitie gasim un splendid autoportret si doua lucrari dintr-un ciclu inspirat de lumea circului, contemporan ciclurilor cu aceeasi tema ale lui Picasso si Chagal (ale carei gravuri le vazusem la galeria Weinstein din San Francisco cu cateva saptamani in urma)





Alfred Reth (1884-1966) si-a inceput studiile la Baia Mare, dar si-a continuat cariera artistica in Franta. Inceputurile sale artistice in metropola franceza se situeaza sub semnul lui Cezanne si putem vedea in opera sa o posibila traiectorie artistica a evolutiei artei moderne de la Cezanne trecand printr-un intens interes fata de arta indiana si cambodgiana si terminand in abstractionism si intr-un ciclu de compozitii (Armonia Materialelor) in care apar multe intrebari despre materie si mijlocele de expresie pe care artele plastice moderne si le-au pus spre mijlocul secolului.




Bela Kadar (1877-1956) este unul dintre putinii pictori maghari care s-a orientat creativ mai mult spre Germania decat spre Franta. Incadrat in grupul expresionist abstract din jurul galeriei Sturm a avut cinstea sa-si vada o lucrare inclusa in faimoasa si infama expozitie a artei degenerate organizata de nazisti la Munchen in 1937.




Etienne Beothy (1897-1961) ajunge la Paris la doua decenii dupa Brancusi, dar influenta genialului sculptor roman este vizibila in lucrarile sale - in tehnica, in siluete, in referinta la artele populare. Forta expresiva provine insa dintr-un focar diferit, ceea ce este intuitiv si primar la Brancusi este cerebral si studiat la Beothy. S-a exprimat si ca pictor astract si a studiat si fundamentele matematice ale artei explorand in ciclul de carti Series d'or legatura intre lucrarile de arta si matematica.





Dan Romascanu

(Cronici semnate Dan)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home