Updates, Live

Thursday, June 25, 2009

Dan Romascanu - Ballets de Monte Carlo la Tel Aviv



Istoria trupei de balet de la Monte-Carlo incepe exact acum un secol, cand Diaghilev si trupa sa de dansatori din Sankt Petersburg uimesc Parisul si apoi Londra cu spectacolele de balet rusesc, punand bazele dansului modern. Doi ani mai tarziu trupa lui Diaghilev se stabileste la Monte-Carlo, unde va ramane pana la moartea fondatorului in 1929. Reinfiintata in 1932 de Colonel de Basil si de Rene Blum, isi ia numele de Ballets de Monte-Carlo in 1936, cand cei doi se cearta si se despart. Cateva decenii si cu doua intreruperi in continuitate, trupa se reface in 1985 sub egida principesei Carolina de Hanovra, care realizeaza astfel una din dorintele mamei sale, Grace de Monaco.

La Tel Aviv trupa a ajuns dupa o absenta de 20 de ani, spectacolele de saptamana trecuta de la Centrul Golda facand parte din festivitatile centenarului orasului. Directia artistica a formatiei apartine lui Jean-Cristophe Maillot, unul dintre cei mai remarcabili coregrafi contemporani, adept al unui stil de fuziune intre baletul clasic si cel modern si autor al spectacolelor din cele doua seri la care am asistat.

Programul primei seri a constat din piesa Le Songe, adaptare a Visului unei nopti de vara bazat in mare parte pe muzica lui Mendelssohn, cu completari moderne. Am vazut poate zece intruchipari diferite ale capodoperei onirice shakespeareane de la reprezentatia teatrala si naturalista lui Peter Brook de pe scena Operei din Bucuresti, trecand prin spectacolul poetic al lui Ciulei din anii 70 de la Bulandra, pana la carnavalul regizat de Evgheni Arie la Gesher in Jaffo in anii 90. Aici Maillot construieste o lume deliranta de universuri paralele, intr-o scenografie futurista si cu costume extravagante. Cele trei universuri ale visului shakespearean - cel al zeilor si zanelor, cel al aristocratiei si cel al plebei sunt reprezentate de trei stiluri de dans diferite - clasic, modern si pantomina, totul intr-o permanenta miscare intr-un spatiu scenic delimitat de oglinzi nevazute.

Cele doua piese din a doua seara cu titlu comun dar teme diferite apartin aprope total baletului modern.

Altro Canto 1 incepe intr-o atmosfera mistica, cu lumanari si muzica de Monteverdi pentru a continua intr-un stil care doreste sa exulte corpul uman si posibilitatile sale expresive. Costumele apartinand lui Karl Lagerfeld creaza o ambiguitate sexuala care fara a fi dusa la extrema Lacului Lebedelor dansat in intregime de barbati din spectacolul lui Boris Eifman de acum cativa ani incearca sa aboleasca stilistic si expresiv granitele intre sexe si rolurile dansatorului si dansatoarei din baletul clasic.


Altro Canto 2 a fost cea mai moderna piesa a turneului, extrem de ritmata si solicitand la maxim capacitatile fizice si artistice ale tuturor dansatorilor si in special a lui Bernice Coppieters, solista si steaua acestui spectacol (ca si a lui Le Songe). Expresivitatea dansatorilor este amplificata de folosirea de paravane pe care siluetele se profileaza ca intr-un teatru de umbre chinezesc, cu parteneri animati care isi schimba permanent dimensiunile si formele creand efecte variate de la comic pana la angoasa.

Cele doua seri de balet de mare clasa s-au bucurat de un succes deosebit la public, ceea ce este o realizare in sine intr-un oras ca Tel Avivul care este in mod curent gazda majoritatii marilor trupe de balet ale lumii ca si casa permanenta a catorva dintre cele mai bune dintre acestea.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home