Updates, Live

Wednesday, July 15, 2009

Dan Romascanu - Itinerariu Catalan / 3 - Muzeul de Arta Moderna din Ceret


La ultima iesire in Franta de pe autostrada care leaga Perpignan (sau Perpinan daca vreti sa folositi varianta catalana a numelui) de Figueres, Girona si Barcelona in Spania se afla Ceret. Asezat la poalele Pirineilor francezi la umbra varfului Canigou, partea veche a orasului pare o alcatuire armonioasa si geometrica totodata de case vopsite in culori calde, asteptand si invitand pictorii sa vina, sa-i descifreze si sa-i recompuna pe panza frumusetea.


Si pictorii nu s-au lasat mult invitati. Incepand cu al doilea deceniu al secolului 20 au venit, au vietuit si au creat aici pentru perioade de la cateva saptamani ale unei vacante pana la multe decenii ale unor vieti multi dintre marii pictori ai Frantei sau traitori in Franta ultimului secol. Primii care ajung si se instaleaza aici sunt sculptorul catalan Manuel Martinez Hugué (Manolo), compozitorul Déodat de Séverac et pictorul Frank Burty Haviland. Ultimul se va casatori cu o localnica si va cumpara cladirea parasita a manastirii capucinilor, pe care o va transforma in scurt timp in resedinta, casa de oaspeti si templu al fauvismului si cubismului in curs de nastere. Peste decenii aici va lua nastere si isi va desfasura primele patru decenii de activitate Muzeul de Arta Moderna din Ceret.


Picasso si Georges Braque se intalnesc la Ceret, discuta si creaza unele dintre primele opere fundamentale ale cubismului. Juan Gris si Auguste Herbin geometrizeaza peisajele inconjuratoare sintezand arta peisajului in formalistica cubista. Max Jacob este gazduit si el aici de Picasso, si cu totii se intalnesc serile la taclale, vin si cantece la Grand Cafe.

Primul razboi mondial suspenda pentru o vreme efervescenta artistica a localitatii, dar imediat ce armele tac muzele se intorc. Ceret joaca un rol decisiv in viata si evolutia artistica a doi pictori evrei, refugiati din spatiul est-european, recuperand psihologic intr-o dezlantuire creatoare traumele si dorul de lumea din care fusesera alungati, disparuta de altfel pentru totdeauna.

Chaim Soutine va sta aici numai cativa ani, dar sunt anii de formare a viziunii sale convulsionate, ai transformarii stilistice si exteriorizarii in forma a turmentarilor interioare. Aici picteaza Vie sur Ceret, la Vieille Ville si La Place de la Liberte:

Chaim Soutine - Vie sur Ceret, la Vielle Ville


Chaim Soutine - La Place de la Liberte

Prietenul si colegul de generatie Pinchus Kremegne isi va imparti de aici incolo viata intre Paris si Ceret, devenita pentru el resedinta si locul de refugiu pentru mai bine de o jumatate de secol. Din anii 20 dateaza La Place du Bari si Les Capucins a Ceret:

Pinchus Kremegne - La Place du Bari


Pinchus Kremegne - Les Capucins a Ceret

Juan Gris si Max Jacob revin in perioada interbelica, insotiti pentru o scurta vreme si de Chagall si de Tristan Tzara. In timpul celui de-al doilea razboi mondial Ceret devine loc de refugiu pentru o parte din boema Parisului aflat sub ocupatie germana, se perinda aici Jean Cassou, Jean Cocteau, Marc Saint-Saëns, Raoul Dufy, si Albert Marquet.

Muzeul de arta moderna este creat in Ceret imediat dupa razboi la initiativa lui Franck Burty Haviland si Pierre Brune. Picasso si Matisse sprijina crearea muzeului cu importante donatii din propriile lor opere, in jurul lor creatii ale lui Braque, Gris, Chagall, si Marquet completeaza colectia initiala a muzeului care se deschide in 1950 in cladirea Capucinilor. Dupa 1966, anul decesului lui Burty Haviland (Brune murise cu un deceniu in urma) muzeul se transforma dintr-o colectie conservatoare intr-o institutie activa si efervescenta, priviind spre viitor si organizand expozitii de promovare a curentelor artei moderne franceze. In anii 80 ai infloririi culturale a guvernarii socialiste institutia primeste fonduri pentru extindere si se construieste actualul sediu inaugurat in 1993 de Francois Mitterand.

Situat in centrul orasului vechi muzeul se incadreaza in mod organic atmosferei locale, Are cam 15 sali pe doua nivele, o atmosfera si dimensiuni echilibrate, o fatada si o poarta de intrare in armonie cu vecinii - cafenele in care esti indemnat sa cauti umbrele artistilor trecutului, o librarie dincolo de colt, podul si vechea poarta a orasului pe care le regasim in lucrarile multora dintre artistii care au trait si creat aici.

Expozitia care ocupa cea mai mare parte a spatiului de expunere al muzeului in acest an este dedicata 'Unui secol de peisaje sublimate' si toate creatiile care ilustreaza aceste note sunt lucrari din expozitie. Dincolo de perioadele din prima jumatate a secolului trecut sunt prezente in expozitie si lucrari ale ultimelor decenii inclusiv picturi contemporane ca Les Pont de Ceret a lui Vincent Bioules din 2005. Este dovada cea mai buna ca Ceret este o istorie inca neterminata.

Vincent Bioules - Les Ponts de Ceret



Dan Romascanu

(Cronici semnate Dan)

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home