Updates, Live

Tuesday, March 04, 2008

Inginerul Prager

Am revenit in Bucuresti avand si gandul de a revedea constructiile moderniste ridicate in anii treizeci. Iar primul nume pe care il aveam in minte era cel al inginerului Emil Prager. S-a bucurat de o viata foarte lunga si a fost activ pana la adanci batranete. Rar oameni atat de vitali!

Una din constructiile ridicate de Prager a fost sediul UGIR (Uniunea Generala a Industriasilor din Romania). Cladirea a fost inaugurata in 1939. Se afla pe strada George Enescu, foarte aproape de bulevard.

Am fost acolo de cateva ori pe vremea cand imi pregateam proiectul de diploma pentru absolvirea Politehnicii. Cladirea era pe atunci sediul Institutului de Documentare Tehnica. A redevenit sediul UGIR dupa 1989.

Am regasit cladirea manjita de reclamele Frutti fresh. Un monument al Bucurestiului epocii moderne, mutilat de nesimtirea contemporana. Astia vor ajunge pana la urma sa puna fasii de panza cu reclame si pe biserici!

(Bucuresti)

2 Comments:

  • Bun articol! Am fost mai demult la o expozitie de fotografie interbelica la Sala Dalles, si era acolo o poza din anii '30 cu cladirea aceasta. Astazi, imobilul arata jalnic. Ar trebui date jos cearsafurile alea si renovat intreg edificiul si pus in valoare. Dar cine mai apreciaza valoarea cladirilor moderniste astazi? Doar se pooarta cladirile din sticla, fara personalitate.

    By Blogger Raiden, at 1:20 PM  

  • Iar eu am vazut la Washington, la o expozitie dedicata artei interbelice o imagine a unei vile din Bucuresti, Vila Mihaiescu, arhitect Marcel Iancu. Cred ca este pe soseaua Kiselev.

    Asadar o vila din Bucurestiul dintre cele doua razboaie mondiale, figurand alaturi de cladiri celebre ale epocii.

    Cand am fost in Bucuresti am vrut sa revad cladirile reprezentative ale epocii interbelice - si vreau sa scriu despre fiecare.

    A fost o epoca extraordinar de fertila in istoria noastra. Am senzatia ca Bucurestiul a reusit atunci sa se gaseasca pe el insusi - nu mai era nici micul Stambul, nici micul Paris, era un Bucuresti modern, perfect sincron cu epoca moderna.

    Horia Creanga, Marcel Iancu, Emil Prager, Duiliu Marcu - si alte nume poate mai putin cunoscute - blocul de pe bulevarduil Lascar Catargiu proiectat de arhitectul Alexandru Crezia - este pe blog in mesajul Dialog pe sticla - manjit si el de fasiile de cearceaf cu reclame stupide. Hoteul Ambasador - proiectat de arhitectul Arghir Culina - si atatea altele.
    Nu sunt arhitect si trebuie sa vorbesc cu prudenta - ma gandesc ca daca se poate face o paralela - cred ca se poate face cu cladirile construite in acea epoca in Italia. Le-am admirat imaginile pe indelete la expozitia de la Washington.

    By Blogger Pierre Radulescu, at 1:55 PM  

Post a Comment

<< Home