Updates, Live

Wednesday, July 01, 2009

Miorita povestita in gravurile lui Nicolae Brana


Am primit in dar adresa unui video; este balada Mioritei, interpretata de Grigore Lese, iar autorul acestui video ne spune:

The most important Romanian popular ballad; this is an a capella version from the region of Maramures; the gravures in wood are by Nicolae Brana.

Vreau sa ii multumesc in primul rand doamnei care mi-a trimis acest dar. Am incercat sa pun aici chiar acest video. Nu s-a putut (dimensiunile lui sunt prea mari pentru marimea paginii de blog). Am captat de pe video imaginile gravurilor in lemn ale lui Nicolae Brana.












Pe-un picior de plaiu,
Pe-o gura de raiu,
Iata vin in cale,
Se cobor la vale
Trei turme de miei
Cu trei ciobanei
Unu-i Moldovean
Unu-i Ungurean
Si unu-i Vrancean.
Iar cel Ungurean,
Si cu cel Vrancean,
Mari se vorbira,
Ei se sfatuira
Pe l'apus de soare
Ca sa mi-l omoare
Pe cel Moldovan
Ca-i mai ortoman
S'are oi mai multe,
Mindre si cornute,
Si cai invatati
Si caini mai barbati!...
Dar cea Miorita
Cu lina plavita
De trei zile'ncoace
Gura nu-i mai tace,
Iarba nu-i mai place.
- Miorita laie,
Laie, bucalaie,
De trei zile'ncoace
Gura nu-ti mai tace!
Ori iarba nu-ti place,
Ori esti bolnavioara,
Draguta Mioara?
- Dragutule bace!
Da-ti oile'ncoace
La negru zavoi,
Ca-i iarba de noi
Si umbra de voi.
Stapine, stapine,
Iti cheama s'un caine
Cel mai barbatesc
Si cel mai fratesc,
Ca l'apus de soare
Vreau sa mi te-omoare
Baciul Ungurean
Si cu cel Vrancean!
- Oita birsana,
De esti nazdravana
Si de-a fi sa mor
In cimp de mohor,
Sa spui lui Vrancean
Si lui Ungurean
Ca sa ma ingroape
Aice pe- aproape
In strunga de oi,
Sa fiu tot cu voi;
In dosul stinii,
Sa-mi aud cainii,
Aste sa le spui,
Iar la cap sa-mi pui
Fluieras de fag,
Mult zice cu drag!
Fluieras de os,
Mult zice duios!
Fluieras de soc,
Mult zice cu foc!
Vintul cind a bate
Prin ele-a razbate,
S'oile s'or stringe
Pe mine m'or plinge
Cu lacrimi de singe!
Iar tu de omor
Sa nu le spui lor.
Sa le spui curat
Ca m'am insurat
Cu-o mindra craiasa,
A lumei mireasa;
Ca la nunta mea
A cazut o stea;
Soarele si luna
Mi-au tinut cununa;
Brazi si paltinasi
I-am avut nuntasi;
Preoti, muntii mari,
Paseri, lautari,
Pasarele mii,
Si stele faclii!
Iar daca-i zarii,
Daca-i intilnii
Maicuta batrina
Cu briul de lina,
Din ochi lacrimind,
Pe culmi alergind,
Pe toti intrebind
Si la toti zicind:
cine-au cunoscut,
Cine mi-au vazut
Mindru ciobanel
Tras printr'un inel?
Fetisoara lui,
Spuma laptelui;
Mustetioara lui,
Spicul griului;
Perisorul lui,
Peana corbului;
Ochisorii lui,
Mura cimpului!...
Tu Mioara mea,
Sa te'nduri de ea
Si-i spune curat
Ca m'am insurat
Cu-o fata de crai,
Pe-o gura de rai.
Iar la cea maicuta
Sa nu spui, draguta,
Ca la nunta mea
A cazut o stea,
C'am avut nuntasi
Brazi si paltinasi,
Preoti, muntii mari,
aseri, lautari,
Pasarele mii,
Si stele faclii

2 Comments:

  • ... puteai sa dai macar link-ul de pe youtube....http://www.youtube.com/watch?v=EFphT-8DRds

    By Anonymous Anonymous, at 3:38 AM  

  • Daca va uitati cu mai multa atentie, linkul catre video este dat, il veti gasi chiar la inceput.

    Recititi textul: 'Am primit in dar adresa unui video; este balada Mioritei, interpretata de Grigore Lese, iar autorul acestui video ne spune:...'

    Va rog sa observati ca 'video' este un link la adresa acelui video. De asemenea, 'Grigore Lese' este un link la adresa paginii web a acestui artist, iar 'autorul' este un link la adresa autorului acestui video (brodsky96).

    Putin mai jos veti gasi 'Nicolae Brana': link la o pagina web in care l-am gasit mentinat pe pictor.

    Iar imediat dupa aceea, veti citi: 'Vreau sa ii multumesc in primul rand doamnei care mi-a trimis acest dar.

    'doamnei' este iar un link: catre adresa celei care mi-a indicat linkul catre video.

    Daca va veti uita si in alte locuri pe blog, veti vedea ca fiecare video pe care il pun are sub el atat linkul catre video pe youTube cat si linkul catre adresa autorului sau. Singura exceptie o fac cu video-urile de pe youTube care au fost facute chiar de mine.

    Nu este nevoie sa scriu adresa unui video in clar, ci este suficient sa o pun in link. Faceti click pe cuvant si ajungeti la adresa respectiva.

    Va multumesc ca ati vizitat blogul meu si astept cu placere alte comentarii ale Dumneavoastra.

    Cu respect,

    Pierre Radulescu

    By Blogger Pierre Radulescu, at 7:19 AM  

Post a Comment

<< Home