Updates, Live

Tuesday, March 15, 2011

Ulita Copilariei



Bunica mea locuia pe strada Austrului la numarul 26: era o curte lunga, cu o multime de chiriasi. Un corp de case asa cum se construiau pe vremuri, cu cismeaua si closetul in curte, cu cotet de pasari, cu o magazioara de lemne, cu pivnita. Tarziu s-a instalat apa in fiecare apartament.



Sigur ca locatarii s-au tot schimbat de-a lungul anilor si nu cunosc pe nici unul din cei de azi. Dar de cativa din cei de demult imi amintesc bine.


Domnul Marineanu locuia in fundul curtii, cu sotia, cu mama soacra si cu un nepot care avea vreo doi ani mai mult decat mine. Domnul Marineanu fusese pe vremuri in corul Operei, acum era pensionar si canta duminicile la biserica Popa Nan.

Domnul Georgescu locuia cu nevasta si cu fata vis-a-vis de apartamentul bunicii. Exista si un etaj, unde locuia un tanar, Danila, mai veneau prieteni la el si mai faceau cate o petrecere. S-a insurat si apoi s-au mutat in alta parte.

In fata locuia o doamna care avea obiceiul sa ma intrebe cat de tare o iubesc pe bunica. Deschideam bratele larg de tot. Radea si ma intreba apoi cat de tare o iubesc pe mama. Deschideam bratele si mai mult. Odata a inceput sa imi explice ca orice copil este adus pe lume de o barza, numai ca eu eram atat de mic incat am inteles ca este vorba de o varza.

Bunica ma lua dimineata, ma dezbraca de camasa de noapte si ma suia pe un scaun si punea in fata un alt scaun cu lighean, ca sa ma spele. I-am spus odata ca nu ma voi casatori niciodata si mi-a tras o palma imediat, esti prea mic sa stii daca o sa te casatoresti sau nu! Alta data m-am lovit rau si am inceput sa plang, bunica era impreuna cu cateva vecine si m-a mangaiat. Continuam sa plang si am auzit, lasa ca pana se insoara o sa-i treaca.



Numarul 26 era pe Austrului intre strazile Timpului si Mecet. Strada Austrului continua dupa Mecet pana la strada Tepes Voda, insa pe vremuri se termina la Mecet: incepea un cimitir turcesc (de unde vine si numele strazii: mecet inseamna in limba turca cimitir).

Ei bine, la intersectia strazilor Austrului si Mecet se afla in copilaria mea Scoala Greceasca - sambata seara erau acolo niste reuniuni cu dans, cu tinerete, si cu zgomot, mult zgomot - de duduiau si strada Austrului, si strada Mecet si probabil si Vlad Tepes.

Tot scoala e si acum, dar nu mai stiu de care fel. Asa ca pentru cine stie sa citeasca pietrele si sa asculte duhul locului, acolo se vorbeste de multe: de lunga perioada in care tara noastra a fost sub stapanire otomana, de conflictele dintre romani si turci, dintre greci si turci, de o convietuire in care ne-am tot certat fara sa ne dam seama cat de mult semanam unii cu ceilalti, cate am imprumutat unii dela altii, de Balcanii nostri dintotdeauna.

(aici a fost Scoala Greceasca)

Dar sa ma intorc pe Austrului. De partea cealalta, pe strada Timpului se afla un atelier de cizmarie: patronul era un om batran care nu isi pusese firma: nu avea el atat de multi bani sa plateasca si impozit pe firma. Usa si ferestrele au fost intre timp astupate de un zid ramas netencuit.


(aici a fost cizmaria)

Domnul Marinica locuia chiar langa casele in care statea bunica. Era un om marunt si urat, cu ochelari si o sapca pe cap. Mai tarziu am aflat ca isi oferea camera perechilor de amorezi, contra cost. Eram prea mic sa inteleg, il asociam cu cantecul la moda pe atunci, Marinica zis codasul.

Casa lui Marinica nu mai exista de mult, este un sopron in locul ei.


(aici era casa lui Marinica)

Incepand cu intersectia cu strada Tmpului si pana la bulevardul Pache aspectul caselor se schimba, vile cochete cu curti aranjate frumos. Imi revine des un vis in care ma aflu pe bulevard in dreptul strazii Austrului si ceva se intampla ca nu pot intra acolo. Ori e tarziu si mai am ceva urgent de facut, ori sunt atras de Foisorul de Foc (care intr-adevar nu e departe) si ma duc acolo, ori intru pe Popa Nan, eventual o cotesc pe strada Plantelor, dar una peste alta cand sa ajung pe Austrului mi se termina visul.

La intersectia cu strada Timpului, la etaj locuia o domnisoara, care ma saluta voioasa de pe balcon, de cate ori ma vedea. E drept ca la cinci sau sase ani cat aveam, nu dadeam semne nici de burta si nici de chelie. Si nici ochelari nu purtam.



Un pitic locuia pe Timpului. Mergea intotdeauna imbracat foarte corect, cu pardesiu, si avea o servieta si baston. Fusese director de minister pe vremuri. Eram impresionat si o tot intrebam pe bunica pentru ce era atat de mic. Raspunsul, fiindca atunci cand era copil nu a mancat.

Asa ca intr-o zi l-am intrebat pentru ce nu a mancat cand era mic. Piticul m-a sfatuit sa nu fac la fel ca el, sa mananc tot ce imi da bunica.

Mai tarziu am vazut alt pitic, prin Piata Amzei: manca un covrig! Mirarea mea a fost mare. Mi s-a explicat, degeaba mai mananca acum, trebuia sa manance cand era mic.

Intr-o zi piticul a murit. Toata lumea era adunata in fata casei lui de pe Timpului. Cand i-au scos sicriul, cineva mi-a acoperit fata, am intrebat dece, mi-au zis ca piticul a plecat la plimbare.


(Bucuresti)

10 Comments:

  • minunat!
    e bucurestiul disparut in mare parte inainte de 1989... si... ce nu a disparut pina atunci se dispare cu sirg de atunci incoa.....
    multumec pierre!

    By Blogger marica solomon, at 4:26 PM  

  • si eu ma visez adesea in casa copilariei - o fi in subconstient dorinta de a ne refugia in vremi si timpuri fara griji si ferice?

    By Anonymous aiulina, at 7:12 PM  

  • si eu ma visez adesea in casa copilariei - o fi in subconstient dorinta de a ne refugia in vremi si timpuri fara griji si ferice?

    By Blogger Jo, at 7:13 PM  

  • Multumesc, Pierre. Foarte frumoasa relatare. Spatiul de astazi populat de umbrele si amintirile de atunci. Oameni care nu ai sunt si traiesc doar in astfel de amintiri - acum existenta lor se va prelungi cu o fractiune de secunda in acest colt al Internetului.

    By Blogger Dan Romascanu, at 2:24 AM  

  • Oameni care nu Mai sunt ... :-)

    By Blogger Dan Romascanu, at 2:25 AM  

  • Dragii mei,

    Intamplarea face ca azi am incercat sa revin pe alte locuri pe care le port in suflet. Si peste tot, fie nu mai exista, fie s-au mutat. Viata merge inainte :) Iar oamenii care ne-au fost dragi au plecat de mult in alta lume. Ieri asteptam la coada la doctor si m-am intrebat daca asa o fi si pe lumea cealalta. Cineva mi-a raspuns ca pe lumea cealalta este sigur mult mai bine fiindca nimeni nu s-a mai intors de acolo.

    By Blogger Pierre Radulescu, at 8:01 AM  

  • Mare bucurie mi-a facut sa citesc "Ulita copilariei". A fost ca si cum m-am dus inapoi in timp. Si eu am copilarit pe Strada Austrului. La nr.42 - vis-a- vis de scoala de surdo-muti. , dincolo de intersectia cu strada Mecet. Am locuit acolo, in casa in care se nascuse si mama mea, pana in anul 1968. In scoala greceasca, pe vremea mea, era scoala de ambliopi. Iar la ultimul etaj, pe colt, era o sala de giminastica pe care si eu am frecventat-o cativa ani.

    By Blogger Unknown, at 7:47 AM  

  • Str Timpului, Austrului, Mecet, scoala denerala 53, str Traian, str Popa Soare. Ce cartier ! Cand ma intorc in Ro si sant in cartierul asta sant acasa. Cum parasesc acest cartier sant strain. Curios, vorbesc limba si ma simt in strainatate.
    Pe str Timpului am stat si o sa stau pe vesnicie.

    By Anonymous Pierre Horaud (Horodniceanu), at 1:24 AM  

  • Multumesc pentru descriere, eu locuiesc pe austrului 26 . Si imi doream sa stiu mai multe de spre această curte din ce an e construită si cine a locuit în această curte.

    By Anonymous Anonymous, at 9:25 AM  

  • Intamplarea face ca destul de des merg la un doctor care nu e departe de Austrului 26. De fapt voi merge acolo miercuri 15 ianuarie dupa masa. Daca vreti, pot sa vin duoa aceea sa vorbim despre chiriasii care au fost. Telefonul meu este 0744 838 176.

    By Blogger Pierre Radulescu, at 3:30 PM  

Post a Comment

<< Home