Updates, Live

Friday, January 16, 2009

Domnul Misu din Piata 1 Mai



O fotografie din 1976: tramvaie in statia dela Piata 1 Mai. Imaginea face parte din impresionanta arhiva Serban Lacriteanu. In dreapta se vede cinematograful Bucegi. Am vazut acolo candva de demult Lantul, cu Sydney Poitier si Tony Curtis, si apoi Balada Soldatului, pe care aveam sa il ravad peste zeci de ani la Cinemateca din SilverSpring, langa Washington.

Cinematograful nu mai exista de mult. Cladirea a fost daramata cand s-au construit blocurile.

Am lucrat ani de zile in apropiere de Piata 1 Mai, pana a ajuns sa se numeasca Piata Mihalache. Fotografia mi-a trezit amintiri.

Prin anii 70, vis-a-vis de Piata 1 Mai, un magazin de galanterie, tricotaje, mercerie, ceva in genul asta. Gaseai acolo camasi, tricouri, ciorapi, furouri, chiloti, izmene, pulovere, sutiene, pijamale, camasi de noapte, centuri, tot soiul de chestii. Magazinul era fireste de stat, dar cei doi vanzatori erau niste batrani indragostiti de meserie: domnul Misu si nevasta lui.

Domnul Misu era evreu si avea umor in el cat cuprinde. Peste ani aveam sa vad la televizor un episod din serialul Seinfeld, in care cineva era banuit ca trecuse la iudaism fiindca ii placeau enorm bancurile evreesti.

Era odata ziua sotiei mele si voiam sa ii cumpar un cadou. Am fost sfatuit sa ma duc la domnul Misu. Colegele mele mergeau toata ziua buna ziua sa cumpere ceva de acolo si apoi comentau ce perle mai scosese domnul Misu.

M-am dus si m-am asezat la coada. A durat vreo jumatate de ora, in care am devenit din ce in ce mai speriat de ce avea sa mi se intample.

O baba ajunsa in fata zice, domnu' Misu, vreau sa imi cumpar niste sosete groase.

El, ce culoare are mobila dela bucatarie?

Baba, hai domnu' Misu, de ce imi vorbiti asa?

Pentru ca vreau sa stiu cum sa va asortez sosetele.

Au cazut cumva la intelegere, i-a vandut niste sosete rosii, apoi a venit randul unei cucoane tinere care si-a cumparat un furou. I l-a impachetat, cucoana a platit, domnul Misu a bagat bonul in pachet si i l-a dat cucoanei care s-a indreptat spre usa sa iasa, insotita de urarea lui Misu, in furoul asta sa aveti numai bucurii!

O cucoana mai la varsta a doua si-a cumparat o pereche de chiloti. A urmat ceremonialul impachetarii chilotilor, plata, bonul, inmanarea pachetului, cucoana s-a indreptat spre usa sa iasa, insotita de un, sa purtati sanatoasa chilotii, doamna!

O alta doamna voia sa isi ia o fusta si nu era prea hotarata, de data asta il aud pe vanzator, luati-o, daca nu va place o aduceti inapoi, va dau banii si o s-o poarte madam Misu.

In fine, ajung in fata.

Zic, nu va suparati, as vrea sa cumpar o camasa de noapte pentru sotia mea, ca e ziua ei de nastere.

Toate cucoanele, oooo, ce barbat dragut! ce atent e el cu sotia!

Ma intorc spre ele cu capul in jos, nu ma mai luati la misto!

Vai, dar nu te luam la misto, te laudam, asa un barbat dragut!

Domnul Misu, ia sa vedem ce putem face. Cum e sotia dumneavoastra, blonda, bruneta?

Satena, zic.

Aha, zice el, atunci modelul asta o sa i se potriveasca.

Zic, bine, va rog sa mi-l impachetati.

Zice una din cucoane: uite ce grija are, probabil ca nu sotiei ii ia el camasa de noapte.

Alta: lasa-l doamna, nu vezi ce rosu e la fatza! e pentru nevasta, e clar.

(Bucuresti)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home