Updates, Live

Wednesday, November 23, 2011

Baragan



Am citit azi pe forumul web CrestinOrtodox.ro (Baraganul, campia deportatilor) un articol care mi-a trezit amintiri dureroase. Mama primei mele sotii a fost deportata in Baragan. Locuia in satul Izvoru Barzii de pe langa Turnu Severin. Romania comunista era in dusmanie cu Iugoslavia comunista, Tito avusese curajul sa se certe cu Stalin. Si s-a luat decizia ca o fasie lata de 25 kilometri la granita cu Iugoslavia sa fie curatata de elemente dusmanoase. Chiaburi, profesori care erau banuiti de atitudine refractara fata de comunism, preoti, romani de origine sarba sau aromana, sau de origine svabeasca, toti au fost deportati in Baragan.

Prima mea sotie avea cativa ani doar. A scapat, pentru ca se afla in momentul acela la bunici. Le-a venit insa si lor randul sa fie stramutati, pentru vreo doi ani.

Soacra mea a ajuns in Baragan. O astepta pamant gol pe care trebuia sa isi sape un bordei. I-au pus sa lucreze la camp si mancarea se dadea dupa cat de mult reuseai sa lucrezi.

Ea era o femeie dintr-o bucata. Nu s-a speriat, era taranca, stia sa lucreze pamantul, si i-a incurajat pe ceilalti.

Prima mea sotie a murit cand avea numai patruzeci de ani. Si poate ca si traumele copilariei au contribuit la asta. Copilaria ei chinuita, in care mama ii fusese deportata in Baragan, in care bunicii si apoi doua matusi au avut grija de ea, copilaria in care mereu exista teama sa nu fie data afara din scoala fiindca avea origine nesanatoasa.

Sa cititi articolul:




(Amintiri din Garla Mare)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home