Updates, Live

Tuesday, February 05, 2013

Union Square sub Vifornita - Unul din cele mai vechi filme new-yorkeze

Childe Hassam - Winter in Union Square, 1889–90, New York Metropolitan Museum of Art













(Click here for the English version)

Childe Hassam - Iarna in Union Square, 1889–90: din 1889 pana in 1895, Hassam a lucrat intr-un atelier aflat la numarul 95 pe Fifth Avenue, nu departe de Union Square, unul din subiectele lui favorite din acea perioada. Imaginea aceasta arata scuarul cum se vede dinspre sud din coltul strazii 16. In fundal, hotelul Morton House este vazut din stanga, iar vis-a-vis pe dreapta este cladirea aceea cu turn - acolo era Domestic Sewing Machine Company. Intre ele, de abia vizibila, turla lui Trinity Church
(fragment din catalogul web al muzeului Metropolitan)

Union Square: locul unde Broadway si Park Avenue se intalnesc cu Strada 14, unul din punctele focale ale Manhattanului, mereu aglomerat, este intr-un fel apogeul aici, pentru Greenwich Village si Chelsea, pentru Gramercy si Flatiron District, atat de distincte intre ele, si aici isi dau intalnire: probabil locul cu oamenii cei mai ocupati din orasul care are oamenii cei mai ocupati din lume.

Aici incepe 4th Avenue, care devine Bowery Street in Chinatown - se poate spune ca Union Square este locul unde Broadway-ul si Bowery se vad la fata - un metronom urias sta intre ele, asezat pe fata unui magazin Circuit City. Pe partea opusa a scuarului este statuia lui Washington - sunt acolo si monumentele lui La Fayette, Lincoln si Gandhi. Si aproape intotdeauna scuarul este plin de corturi si tarabe - asta este piata New Yorkului.

Intr-una din primele mele zile in New York am luat-o la picior pe Broadway de la Spring Street in sus spre Times Square. Era iarna si purtam o caciula de blana. Cum treceam prin Union Square doua fete au vrut sa-mi smulga caciula de pe cap, sa faca garagata. Am reusit sa ma feresc, dar a fost un moment greu, ce sa zic. Cum insa dupa acest eveniment am renuntat la caciula, nu am mai vazut nici o ratiune in a evita Union Square, oricum, nici nu ai cum sa il eviti daca esti in New York si vrei sa mergi dintr-un loc intr-altul. Una din cele mai mari statii de metro este acolo, Union Square este ca un 'hub' pentru toate directiile.

Si este un Starbucks acolo, intotdeauna aglomerat. Eram odata asezat in coada interminabila, asteptand sa-mi vina randul sa comand cafea, in spatele meu era o tanara care mirosea ca o tutungerie - probabil ca m-am strambat involuntar, insa fata era foarte cumsecade si si-a cerut brusc scuze ca miroase atat de tare a tutun, mi-a zis ca e o fumatoare inraita. Am asigurat-o ca nu e nici o problema, mai ales ca si eu fusesem un fumator inrait pe vremuri. M-a intrebat de cand nu mai fumez. I-am zis ca de vreo sase ani. M-a rugat atunci sa ii dau un sfat cum sa se lase si ea de fumat. I-am zis ca sunt mai multe metode - de exemplu poate sa incerce o betie strasnica, a doua zi dimineata o sa o doara capul si va avea un complex de rusine care o va face sa renunte la tutun. Nu stiu daca a aplicat metoda propusa de mine.

Am trecut de multe ori pe aici, dar parca as lasa mai bine o pictura si un film sa spuna povestea locului. Amandoua facute in aceeasi epoca, o pictura de Childe Hassam si un film al carui creator a ramas necunoscut.

Unul din cele mai vechi filme new-yorkeze, din 1899. El deschide o colectie de scurt metraje despre Manhattan facute intre 1899 - 1940. Am vazut ieri intreaga colectie - cam 150 minute cu totul. Azi m-am intors la primul dintre ele si l-am vazut de cateva ori la rand, din ce in ce mai vrajit.

In Stransoarea Vifornitei, acesta-i titlul. Suntem in martie 1899, iar Union Square este prins de vifornita. Stiam ca iarna new-yorkeza poate fi cateodata foarte departe de blandete, dar in anul acela a fost o nebunie totala - Marele Viscol din 1899, asa avea sa ramana cunoscut in istorie.

Filmul dureaza doar doua minute, dar are efectul unei vraji. Tramvaie cu cate un singur vagon pe Broadway si pe Strada 14, reducand viteza pentru a da prioritate trasurilor si carutelor: este atat de fermecator, este incredibil. Si camera de filmat panorameaza agale, vagabondand printre vehicole, printre muntii de zapada, printre oameni. Dziga Vertov va realiza Omul cu camera de filmat in 1929, dar ochiul lui e de acum acolo, in Vifornita, acelasi ochi observand spectacolul strazii.

Si ritmul lui Vertov este in Vifornita: ritm alert in vreme ce fiecare imagine este tratata cu multa consideratie. Este ca jazzul bun, fiecare tema bine precizata, succesiune rapida a temelor.

Si apoi este eroul principal - omul cu palarie si cazma, slalomand printre tramvaie si trasuri, apropiindu-se de unul din nameti, dandu-i ocol intr-un uimitor balet chaplinian, anuntandu-l pe Charlot, numai ca Charlot va veni mult mai tarziu, in 1914!





Un film de doua minute, si creatorul poseda ochiul si ritmul lui Vertov si viziunea coreografica a lui Chaplin, doar ca acest creator este necunoscut! Tot ce stim este ca In Stransoarea Vifornitei a fost produs pentru The American Mutoscope and Biograph Company (au startat in 1895 iar filmul acesta avea numarul de productie 875). Pe atunci studioul era amplasat pe un acoperis, pe unul din colturile lui Union Square.

Si pictura lui Hassam... Pissaro vine in minte, bine inteles, pentru ca aici, in aceasta Iarna in Union Square, Hassam este un mare artist care stie sa descopere frumusetea delicata a locului cu oamenii cei mai ocupati din orasul oamenilor cei mai ocupati.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home